8 ΣΥΜΒΟΥΛΕΣΓΙΑ ΝΑ ΒΟΗΘΗΣΟΥΜΕ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΕ ΔΥΣΓΡΑΦΙΑ
Το παιδί σας αγωνίζεται για να γράψει μερικές σειρές; Έχει διαγνωστεί με δυσγραφία; Αυτές οι ασκήσεις είναι διασκεδαστικές, αποτελεσματικές και εύκολες για πρακτική άσκηση στο σπίτι.
1. Η αίσθηση των γραμμάτων.
Οι ειδικοί συμβουλεύουν πως ένα παιδί που έχει δυσγραφία πρέπει να το βοηθήσουμε να αισθανθεί και όχι να δει πώς γράφεται κάποιο γράμμα.
Για παράδειγμα, χρησιμοποιήστε το δάκτυλό σας για να σχηματίσετε ένα γράμμα στην πλάτη του παιδιού σας. Ή ζητήστε του να κλείσει τα μάτια του ενώ εσείς γράφετε με το δάχτυλό σας ένα γράμμα στην παλάμη του. Στη συνέχεια, δείτε εάν μπορεί να αναπαράγει αυτό το γράμμα στην πλάτη σας ή σε ένα χαρτί.
Προχωρώντας την εξάσκηση μπορείτε να το κάνετε πιο δύσκολο, γράφοντας ένα κεφαλαίο γράμμα και ζητώντας του να το γράψει πεζό ή αντίστροφα.
2. Γράμματα μεγάλου μεγέθους.
Τα παιδιά με δυσγραφία έχουν συνήθως πρόβλημα να θυμούνται πώς να γράφουν σωστά τα γράμματα. Ένας τρόπος για να γίνει η διαδικασία πιο αξιομνημόνευτη είναι να γράφουν τα παιδιά κάνοντας μεγάλες κινήσεις και να χρησιμοποιούν πολυσωματικά υλικά.
Για παράδειγμα, στο σπίτι τα μικρά παιδιά μπορούν να ψεκάσουν στα πλακάκια του μπάνιου μεγάλα γράμματα με αφρό ξυρίσματος. Ή μπορούν πάνω σ’ ένα μαλακό μείγμα, όπως η ζύμη, να σχηματίσουν γράμματα. Μπορούν επίσης να εξασκηθούν να γράφουν γράμματα σε μια πλαστική μπανιέρα με υγρή άμμο. Η προσθήκη χρώματος στην άμμο είναι ένας άλλος τρόπος για να αυξήσετε την αισθητηριακή αγωγή.
3. Παίξτε με πηλό.
Ο πηλός είναι ένα εξαιρετικά ευέλικτο μέσο. Είναι πυκνό, εύπλαστο και τα λάθη μπορούν να εξαφανιστούν στο λεπτό!
Πλάστε τον πηλό σε γραμμές και αρχίστε να σχεδιάζετε γράμματα μαζί με το παιδί. Αυτή η κίνηση δυναμώνει τους μυς των χεριών του και ενισχύει τις λεπτές κινητικές του δεξιότητες. Παράλληλα με αυτόν τον τρόπο ενισχύονται και τα σχήματα των γραμμάτων στο μυαλό του.
Μια άλλη επιλογή: Στρώστε λίγη ποσότητα πηλού πάνω σε ένα μπισκότο. Στη συνέχεια, ζητήστε από το παιδί σας να χαράξει γράμματα στην επιφάνειά του με ένα μολύβι. Ο πηλός παρέχει αισθητηριακή ανατροφοδότηση, η οποία δίνει περισσότερες πληροφορίες στον εγκέφαλο για το πώς σχηματίζονται τα γράμματα.
4. Η σωστή λαβή
Το να κρατήσουν σωστά το μολύβι είναι μια πρόκληση για πολλά παιδιά με δυσκολίες γραφής. Το παιδί σας μπορεί να ενισχύσει τα δάχτυλά του και να βελτιώσει τη “λαβή του μολυβιού” χρησιμοποιώντας «τσιμπίδες» που βρίσκονται παντού μέσα στο σπίτι όπως τσιμπιδάκι φρυδιών, τσιμπιδάκι μαλλιών, λαβίδα για τον πάγο κτλ.
Δοκιμάστε αυτό το παιχνίδι: Ρίξτε πάνω στο τραπέζι δημητριακά, κομμένα χαρτάκια ή μικρές γόμες μολυβιών. Στη συνέχεια, δείτε πόσα από αυτά μπορείτε να τσιμπήσετε μέσα σ’ ένα λεπτό εσείς και το παιδί σας.
Μια άλλη επιλογή: Παίξτε επιτραπέζια παιχνίδια και μετακινήστε τα πιόνια σας πιάνοντάς τα με τσιμπιδάκι!
5. Η σωστή θέση σώματος.
Για να γράψει ένα παιδί σωστά, πρέπει να συνεργαστούν και οι δύο πλευρές του σώματός του: Το ένα χέρι κρατάει το χαρτί σταθερό. Το άλλο χέρι γράφει με το μολύβι. Κάθε δραστηριότητα που ενθαρρύνει τη συντονισμένη κίνηση και στις δύο πλευρές του σώματος παρέχει καλή ενίσχυση, όπως οι χειροτεχνίες που απαιτούν τη χρήση ψαλιδιού: Το ένα χέρι κρατά, το άλλο χέρι κόβει.
6. Ενίσχυση της δύναμη και της σταθερότητας.
Η γραφή μπορεί να μη μας δίνει την εντύπωση πως έχει σωματικές απαιτήσεις ωστόσο η σωστή τοποθέτηση του σώματος και ο έλεγχος του μολυβιού και του χαρτιού απαιτούν μυϊκή δύναμη και σταθερότητα στους ώμους και στον κορμό.
Δραστηριότητες που «εξασκούν» αυτά τα σημεία του σώματος μπορούν να βοηθήσουν δραστικά το παιδί, όπως τα σουτ σε καλάθι, η αναρρίχηση, τα push ups, το μονόζυγο. Ακόμα και η ανάγνωση μπρούμυτα στο πάτωμα, δυναμώνει τον κορμό. Εντάξτε λοιπόν στο πρόγραμμα του παιδιού τέτοιου είδους δραστηριότητες που μπορεί να γίνουν σ’ ένα τοπικό γυμναστήριο, στην παιδική χαρά ή ακόμα και στο δωμάτιο ή στην αυλή του σπιτιού σας.
7. Οργάνωση της αφήγησης
Τα παιδιά με δυσγραφία συχνά δυσκολεύονται να οργανώσουν τις σκέψεις τους. Μπορείτε λοιπόν να βοηθήσετε το παιδί σας να εξασκηθεί με τη δομή της αφήγησης. Για παράδειγμα, την ώρα που βάζετε το παιδί στο κρεβάτι ζητήστε του να σας μιλήσει για το πώς πέρασε τη μέρα του. Βοηθήστε το να ξεκινήσει με μια εισαγωγή όπως: «Σήμερα ήταν Πέμπτη και ήταν μια κουραστική μέρα για μένα και τους φίλους μου». Ζητήστε του να περιγράψει τι έκανε το πρωί, το απόγευμα και το βράδυ. Έτσι θα βάλει τα πράγματα στη σειρά για να σας διηγηθεί πώς πέρασε τη μέρα του.
Το ίδιο μπορείτε να κάνετε για κάθε εμπειρία που θέλει το παιδί να μοιραστεί μαζί σας.
8. Ενίσχυση της αυτοπεποίθησης
Τα παιδιά με δυσγραφία συχνά μπορεί να διαθέτουν πολύ καλές σκέψεις και ιδέες. Όταν όμως πάνε να τις αποτυπώσουν στο χαρτί, επειδή δεν τα καταφέρνουν, απογοητεύονται και γι’ αυτό αποθαρρύνονται να συνεχίσουν.
Εσείς θα πρέπει να ενθαρρύνετε το παιδί να καταγράφει τις ιδέες του ή τις ιστορίες που θέλει να διηγηθεί με άλλο τρόπο π.χ. να τις ηχογραφεί σ’ ένα smartphone ή άλλη συσκευή.
Στη συνέχεια μπορεί να ακούει την ιστορία του και να τη γράφει κομμάτι-κομμάτι χωρίς να αγχώνεται. Με αυτόν τον τρόπο θα ενισχυθεί η αυτοπεποίθηση και εμπιστοσύνη στον εαυτό του.
Για να εξασφαλίσουμε τη σωστή λειτουργία του ιστότοπου, μερικές φορές τοποθετούμε μικρά αρχεία δεδομένων στον υπολογιστή σας, τα λεγόμενα «cookies». Οι περισσότεροι μεγάλοι ιστότοποι κάνουν το ίδιοΑποδοχήΠολιτική Απορρήτου