Η δύσκολη ώρα της… καληνύχτας!
Μήπως ανήκετε κι εσείς στην κατηγορία εκείνων των γονιών που όταν το παιδί τους είναι ώρα να πάει για ύπνο κάνει ό,τι είναι δυνατόν για να το αποφύγει; Εκείνη την ώρα ζητάει νερό, θέλει να πάει στην τουαλέτα, ισχυρίζεται ότι υπάρχει ένα τρομακτικό τέρας κάτω από το κρεβάτι του ή σκαρφίζεται μια σημαντική ερώτηση που θέλει να κάνει;
Τότε αυτό που πρέπει να γνωρίζετε είναι ότι… αν οι γονείς συμβάλουν με τη συμπεριφορά τους στο πρόβλημα (επειδή δεν μπορούν να χαλάσουν το «χατίρι» στο παιδί ή δεν ακολουθούν ένα σταθερό πρόγραμμα ύπνου), μπορούν επίσης να αποτελέσουν μέρος της λύσης! Πώς; Εξηγώντας, παίζοντας, προγραμματίζοντας και πάνω απ’ όλα… μένοντας σταθεροί!
Να λοιπόν μερικοί τρόποι αντιμετώπισης όταν το παιδί αρνείται να κοιμηθεί και χρησιμοποιεί διάφορες δικαιολογίες:
Φόβος για το σκοτάδι ή για τέρατα
Αν έχετε διαπιστώσει πως το παιδί σας φοβάται το σκοτάδι, τότε θα πρέπει να το βοηθήσετε να εξοικειωθεί με αυτό παίζοντας μαζί του σε σκοτεινό περιβάλλον. Για παράδειγμα, δώστε στο παιδί ένα φακό και παίξτε μαζί του «το κυνήγι του χαμένου θησαυρού» αφήνοντας το να ψάχνει τις «πολύτιμες πληροφορίες » μέσα σ’ ένα σκοτεινό δωμάτιο. Στην αρχή μπορείτε να είστε μαζί του, αλλά στη συνέχεια αφήστε το να πάει μόνο του. Παίζοντας το ίδιο παιχνίδι αρκετές φορές σιγά-σιγά θα δείτε πως το παιδί θα αρχίσει να νιώθει όλο και πιο άνετα.
Η τακτική της… καθυστέρησης
Οι μελέτες που έγιναν σε παιδιά ηλικίας 3-10 ετών αποδεικνύουν ότι τα παιδιά χρησιμοποιούν την ανάγκη για νερό ή για τουαλέτα ως πρόσχημα για να σηκωθούν από το κρεβάτι. Εξηγήστε λοιπόν με ωραίο τρόπο στο παιδί πριν πέσει στο κρεβάτι του πως αν θέλει κάτι μπορεί να σας το πει εκείνη την ώρα και μόνο…
Η ώρα του… αποχωρισμού
Εάν το παιδί σας δεν μπορεί να κοιμηθεί μόνο του και σας θέλει στο κρεβάτι του θα πρέπει αργά αλλά σταθερά να σχεδιάσετε την οριστική σας αποχώρηση. Για παράδειγμα ξεκινήστε με το να κάθεστε στο κρεβάτι του μέχρι να κοιμηθεί, στη συνέχεια καθίστε σε μια καρέκλα δίπλα από το κρεβάτι και τις επόμενες νύχτες σιγά- σιγά αλλά σταθερά βρείτε την έξοδο από το δωμάτιο…
Καληνύχτα… τηλεόραση!
Είναι γεγονός πως το σώμα και το μυαλό ενός παιδιού πρέπει πρώτα να χαλαρώσει για να κοιμηθεί. Οπότε η παρακολούθηση τηλεόρασης ή η χρήση ηλεκτρονικών παιχνιδιών πριν από τον ύπνο απαγορεύεται… ρητώς! Για να χαλαρώσει το παιδί δοκιμάστε κάποια γνωστά τεχνάσματα χαλάρωσης όπως το να μετράτε με το παιδί σας αντίστροφα από το δέκα ή το 20 ξανά και ξανά ή διαβάστε του ένα βιβλίο με σιγανή και ήρεμη φωνή. Αν του το έχετε ξαναδιαβάσει… ακόμα καλύτερα για να μην του εξάπτετε το ενδιαφέρον να μείνει ξύπνιο για να δει τι θα γίνει στο τέλος!
Ξαφνικά κλάματα μέσα στη νύχτα..
Μερικές φορές το παιδί μπορεί να ξυπνήσει μέσα στη νύχτα κλαίγοντας. Οι λόγοι μπορεί να είναι πολλοί όπως για παράδειγμα να έχει δει κάτι στην τηλεόραση που να το έχει φοβίσει. Φυσικά αμέσως πρέπει να πάτε κοντά του, να το αγκαλιάσετε και να το καθησυχάσετε. Όταν νιώσει και πάλι ασφαλές θα μπορέσει να κοιμηθεί ήρεμα στο κρεβάτι του. Την επόμενη μέρα μην αμελήσετε να συζητήσετε μαζί του το λόγο που το τάραξε… Μπορεί τελικά να ήταν τυχαίο μπορεί και όχι. Μια συζήτηση θα σας βοηθήσει να καταλάβετε.
Νυχτερινός επισκέπτης
Πολλές φορές μέσα στο σκοτάδι ένας γονιός μπορεί να δει να τον κοιτάνε τα γλυκά ματάκια του παιδιού του ή να το νιώθει να γλιστράει δίπλα του κάτω από τα σκεπάσματα… Είναι σκληρό να του το αρνηθεί όμως… αν θέλει -για το καλό του- να μπει σ’ ένα πρόγραμμα, δεν γίνεται διαφορετικά! Οπότε προσπαθήστε γλυκά, τρυφερά αλλά και ανυποχώρητα να το τοποθετείτε πίσω στο κρεβάτι του! Όταν το παιδί συνειδητοποιήσει πως δεν… αστειεύεστε θα εγκαταλείψει την προσπάθεια και θα συμβιβαστεί… αντί να κοιμηθεί στη δική σας αγκαλιά, να αφεθεί στην ευεργετική αγκαλιά του Μορφέα!
Kλείνοντας, θα θέλαμε να αναφέρουμε πως το κάθε παιδί είναι ξεχωριστό και γι’ αυτό ξεχωριστή είναι και η κάθε περίπτωση με τη λύση της. Εμείς είμαστε πάντα στη διάθεσή σας -αν θέλετε να μας ρωτήσετε κάτι πάνω στο θέμα- να σας απαντήσουμε http://logoxora.wixsite.com/logoxora/epikoinonia