Η σωστή ανάπτυξη του μολυβιού για γραφή αρχίζει πολύ νωρίτερα από ό, τι νομίζετε στα παιδιά. Από τη στιγμή που το παιδί σας αρχίζει να πιάνει τα αντικείμενα με τα χέρια του να μπουσουλάει ή να σκαρφαλώνει. Με αυτόν τον τρόπο βοηθάει στην ανάπτυξη των μυών στους ώμους, γίνονται πιο δυνατοί, και τα χέρια πιο σταθερά , κατ επέκταση η σύλληψη του μολυβιού γίνεται πιο σωστή.
Στάδια ανάπτυξης για το κράτημα του μολυβιού ανά ηλικία :
( 3 – 5 μηνων)

Μέχρι την ηλικία των 3.9 μηνών το παιδί θα πρέπει να μπορεί να πιάσει μια κουδουνίστρα η κάποια άλλα αντικείμενα.
Στην ηλικία των 5.2 μηνών μπορεί να πιάσει αντικείμενα χρησιμοποιώντας την παλάμη του χωρίς ακόμη να χρησιμοποιεί τον αντίχειρα του.
(6 μηνων)

Στο στάδιο αυτό το παιδί χρησιμοποιεί την παλάμη του συμπεριλαμβανομένου και του αντίχειρα για να πιάσει αντικείμενα.
(7 μηνων)

Αρχίζουν πλέον να χρησιμοποιούν για τα καλά τον αντίχειρα στην διαδικασία πιασίματος των αντικειμένων.
(8 μηνων)

Το παιδί μέχρι τους 8 μήνες αρχίζει και πιάνει αντικείμενα χρησιμοποιώντας ενα είδος κρατήματος που μοιάζει με “τσουγκράνα”.Αυτο σημαίνει οτι αρχίζει να λυγίζει τα δάχτυλά του για να φέρει πιο κοντά του ενα αντικείμενο.
(8 – 10 μηνων)

Στην ηλικία των 8-10 μηνών το παιδί αρχίζει να χρησιμοποιεί έναν διαφορετικό τρόπο πιασίματος. Για να πιάσει ένα αντικείμενο χρησιμοποιεί τον αντίχειρα τον δείκτη και τον μέσο.
(απο 10,2 μηνων)

Ο τρόπος κρατηματος έγκειται στην τοποθέτηση των άκρων των δακτύλων. Το αντικείμενο δηλαδή κρατιέται απ τον αντίχειρα και τον δείκτη
(12 – 15 μηνων)

Σε αυτη την ηλικία το παιδί αρχίζει να κρατάει τα αντικείμενα με την παλάμη του.Πρόκειται για ενα κράτημα που μοιάζει με γροθιά και ο αντίχειρας τυλίγεται στο πάνω μέρος του μολυβίου.Ο τρόπος αυτός θεωρείται “πρωτόγονος” τρόπος γραφής.
(2 – 3 ετων)

Στην ηλικία των 2 με 3 ετών το παιδί περνάει σε ενα αλλο στάδιο γραφής κατα το οποίο τα δάχτυλα είναι τωρα στραμμένα προς τα κατω και ολα συμμετέχουν στην διαδικασία της γραφής και με μεγάλη συμμετοχή του βραχίονα.
(3 – 4 ετων)

Στην ηλικία των 3 με 4 ετων το παιδί περνάει στο επόμενο στάδιο.Στο στάδιο αυτό τα παιδιά κρατούν “μαλακά”τα μολύβια τους και χρησιμοποιούν το σύνολο των δαχτύλων τους κατα την διαδικασία την γραφής.Ενδέχεται να υπάρχει και κίνηση του βραχίονα,ενω οι καρποί είναι σταθεροί.
Τρια δάχτυλα κρατούν το μολύβι και ενα τέταρτο δάχτυλο χρησιμοποιείται ως στήριγμα.
(5 – 6 ετων)

Μέχρι το παιδί σας να ξεκινήσει το νηπιαγωγείο θα είναι σε θέση να χρησιμοποιεί τον πιο ώριμο τρόπο γραφής, κατα τον οποίο τα παιδιά χρησημοποιούν τα άκρα των δαχτύλων τους για να κρατάνε το μολύβι και επίσης το κρατάνε με μια ελαφριά κλίση και οχι κάθετα.
Αυτός ο τρόπος γραφής μοιάζει αρκετά με αυτο των ενηλίκων.
Ο καρπός συμμετέχει στην διαδικασία κατι που σημαίνει οτι ο βραχίονας πλεον δεν συμμετέχει ουτε αιωρείται πανω απο το τραπέζι αλλα ακουμπά σταθερά πανω σ αυτό.
Τα παραπάνω στάδια δείχνουν μια ενδεικτική χρονολογική ηλικία που πρέπει το παιδί να κάνει την κάθε δραστηριότητα. Μην ξεχνάτε ότι το κάθε παιδί είναι διαφορετικό και πρέπει να περάσει απ όλα τα στάδια μέχρι να κρατήσει σωστά το μολύβι, την ξυλομπογιά ή τον μαρκαδόρο. Σε καμία περίπτωση δεν το πιέζουμε, γιατί το μόνο που θα καταφέρουμε είναι αντίθετα αποτελέσματα. Ωστόσο, αυτό σας δίνει μια καλή ιδέα για το τι πρέπει να κάνετε για να αρχίζει το παιδί σας να εξερευνά τον υπέροχο κόσμο της γραφής.

Kάποια παιδιά έχουν χαμηλότερο μυικό τόνο απ το κανονικό με αποτέλεσμα τα χέρια τους να είναι σχετικά αδύναμα.Και τα αδύναμα χέρια δεν βοηθούν,μεταξύ άλλων,και στο σωστό κράτημα των εργαλείων γραφής.
Ακολουθούν κάποιες προτάσεις για την μυική ενδυνάμωση των χεριών των παιδιών.
Τσαλάκωμα χαρτιών,εφημερίδας κτλΣτράγγισμα σφουγγαριούΧρησιμοποίηση ψαλιδιούΠαιχνίδι με πλαστελινή χρησιμοποιώντας πλάστηΣκαρφάλωμα σε τοίχο αναρρήχησηςΖωγραφική σε πίνακαΠαιχνίδι με σβούρα με στόχο την επιτάχυνση της περιστροφήςΠιάσιμο μικρών αντικειμένων με τσιμπήδαΠαιχνίδι με ντόμινο. Παροτρύνετε το παιδί να τοποθετήσει προσεκτικά το ένα τουβλάκι πάνω στο άλλο.
Όλες οι προαναφερθείσες δραστηριότητες έχουν ως στόχο το παιδί να γυμνάσει τα χέρια του καταβάλοντας δύναμη και με αυτό τον τρόπο να ενδυναμώσει τους μύες των χεριών του. Τακτική εξάσκηση με παρόμοιες δραστηριότητες συμβάλλει στην μακροπρόθεσμη μυική ενδυνάμωση των χεριών του παιδιού.